Kraftstationen

22Nov14

kraftstationen-3955

Jag rotade lite i ‘bildskafferiet’ efter någon lämplig motljusbild till en online-fotomaraton och snubblar då in i ett album där jag hittar dessa bilder från en morgon-fototur jag tog med en kompis i samband med en fotofestival för något år sedan, innan det var dags att jobba på själva festivalen med lite fotoboksförsäljning. Dessutom läser jag just en bok som jag fyndade på Bokmässan tidigare i höstas; Bengt Spades ‘En historia om Kraftmaskiner‘ (klart läsvärd), där jag just läst igenom kapitlet om kraftstationer och vattenturbiner.

Bilden ovan är tagen genom ett öppet fönster och jag fick sträcka mig upp högt för att överhuvudtaget nå in…det lät så spännande därinne, men jag kunde ju inte se nåt…dessutom var det mörkt, men det löser man ju med kameran. Kraftstationen är i drift med marmortavla och allt. Spännande med remdrift till turbinregulatorn (hoppas jag inte ljuger alltför mycket nu) som ser till att hålla ett jämnt varvtal på generatorn för att hålla den inom toleranserna för nätfrekvensen 50Hz.

kraftstationen-3946

kraftstationen-3948

kraftstationen-3947

Men se där! Efter en del promenerande nedströms hittar jag ett transformatortorn.

kraftstationen-3967

kraftstationen-3964



No Responses Yet to “Kraftstationen”

  1. Kommentera

Kommentera

