Fabriken…nedanför dammen

11Apr14

mössfabriken-8300

Som barn lekte vi i den här skogen…uppe vid dammen…tog oss ner genom att gå på trätuben, den som leder till kraftstationen som finns vid fabriken. Undrar om det var härifrån det lilla samhället fick sin elektricitet från början?

mössfabriken-8302

 

mössfabriken-8304

 

mössfabriken-8305



2 Responses to “Fabriken…nedanför dammen”

  1. 1 Agneta roslund

    Jag bodde i samma lägenhet som du som barn. Från 1946 till 1962! Min pappa var verkmästare på fabriken och vi flyttade alltså dit när jag var ett år. Hela min barndom är mycket starkt förknippad med fabriken och dess omgivningar. När jag tänker tillbaka på min barndom gör jag det med glädje. Det fanns så mycket lekkamrater och mycket skoj att göra. Vi var väldigt fria och inte alls så påpassade som barn är i dag. Var ute hela dagarna och lekte i sågen och i skogen och vid dammarna.
    Jag vet vad som dolde sej bakom dörren intill huvudentrén. Det var ett mangelrum med en stor stenmangel dit anställda, och även andra kanske, fick mangla sina lakan, dukar och handdukar. Man fick boka tid, precis som med badrummet!
    Hör jättegärna av dej. Hälsningar Agneta Roslund


Kommentera

