Holavedsskolan, Tranås

28Dec13

Tranås-7674

Holavedsskolan i Tranås uppfördes 1957-59. Vem var arkitekten? På taket kan observatoriet ses och där finns en stjärnkikare med 375ggr förstoring. Till höger skymtar den nya tillbyggnaden med entrén…jag tycker nog den kunde gjorts med bättre anpassning till de äldre delarna. På min tid gick man rakt in i ‘Hangaren’ från någon av entréerna i ändarna.

Tranås-7667

Själv gick jag här de två första åren på Teknisk linje 1978-80 .

Tranås-7666

Tranås-7671

Tranås-7663

Tranås-7673

Tranås-7676

En förbipasserande undrade om jag sökte nåt…jo, bildvinklar svarade jag. Det visade sig vara skolans rektor och hade hon bara haft nycklarna med sig, hade jag även kunnat komma in och fotografera, men det får jag ta en annan gång. Observatoriet vore kul att se…likaså aulan, där jag redan som lite småskolepilt från Sommen fick se barnteatern Rövarna från Kamomilla stad med båd Kasper o Jesper o Jonatan.

Som kuriosa kan jag nämna nåt som stod på Wikipedia…han terroristen/Stockholmssjälvbombaren gick i skola just här på Holavedsskolan…hmm

PS. (2014-11-21) Har fått en uppgift att arkitekten är samma som ritat Katedralskolan i Växjö, dvs Åke E Lindqvist (obekräftad uppgift)



2 Responses to “Holavedsskolan, Tranås”

  1. På våningen precis under observatoriet hade vi våra utbildningslokaler. Kök, tvättstuga, matsal, omklädningsrum, textilslöjdssal och teorisal.Jag gick Köttbulleteknisk jag.😀

    • Köttbulleteknisk..hehe…jag har faktiskt lite dålig koll på var alla ämnessalar fanns. I högdelen hade vi kemi, biologi och teknologi….kanske fysik också.


Kommentera

