Stärkande droppar

19Okt13

ido_tonicum-7426

I väntan under ett litet fotouppdrag idag, väckte ett litet uthus min nyfikenhet…i fönstret stod denna flaska inköpt på apoteket Kronan i Linköping…gissningsvis på 1950-talet. Bilder tagna…det är ju alltid snyggt med gamla dammiga flaskor i fönster med spindelväv…ja ja…

ido_tonicum-7422

…tills jag kollade lite närmare på bilderna i datorn. Läste innehållsförteckningen…. stryknin …hmm…. cacao ….hmm. Dags att googla på Ido-tonicum, nää det var inte nåt råttgift utan stärkande droppar för den som var ‘trött och orkeslös’. Lite mer googling visade att både arsenik och stryknin ingick i medicin mot just trötthet mm.

ido_tonicum-7422-2

Stryknin enligt Wikipedia:

”…är en giftig alkaloid som bland annat erhålls ur frön från rävkaketrädet Strychnos nux-vomica, vars frö kallas rävkaka och kräknöt.

I små doser verkar strykninnitrat stimulerande på nervsystemet och har därför använts i vissa läkemedel. Inom folkmedicinen har det funnits en föreställning om att stryknin skulle vara ett effektivt afrodisiakum. Den största risken med stryknin är dock att redan måttlig överdosering kan vara livshotande.

Strykninförgiftning orsakar våldsamma kramper, som kan utlösas av blygsamma retningar, till exempel i form av ljud. Dessa kramper kan orsaka döden genom att hindra andningen. Typiskt för dödsfall av stryknin, är att likstelheten inträder mycket snabbt, på grund av den höga muskelaktiviteten före döden. Detta tog deckarförfattarinnan Agatha Christie fasta på då hon 1920 skrev sin första bok, En dos stryknin (The Mysterious Affair at Styles).”

Jag tror jag håller mig till min favorit tonicum även framöver…den med kinin som jag blandar med gin…



No Responses Yet to “Stärkande droppar”

  1. Kommentera

Kommentera

