Berga-Majelden

16Dec12

Detta bildspel kräver JavaScript.

För några veckor sedan var jag på en foto-promenad med Ove Rahm i stadsdelarna Berga och Majelden i Linköping. Majelden finns nog inte kvar officiellt som stadsdel utan det är delat i Ramshäll och Vimanshäll…sen vet jag inte den exakta gränsen mot Berga, men det är inte så viktigt.

1981-82 bodde jag i Majelden på Majeldsvägen i ett av husen som finns med i bildspelet och 1985-86 bodde jag på Hovetorpsgatan i Berga…det huset är kvar att fotografera.

Det intressanta är att promenaden blir en liten tidsresa i stadsbyggnadsmiljöer från gissningsvis 1940-talet via 50-talet till 60-talet och 70-talet ju längre från Linköpings centrum man kommer. I Berga finns ett litet centrum med affär och en del service. Även Majelden har ett litet…jo, litet är ordet…centrum med tobaksaffär mm. Som kuriosa kan nämnas att Biltema startade här i en källarlokal i ett av hyreshusen. Jag har ett svagt minne av ett besök med pappa…gissningsvis i slutet av 60-talet, men jag kommer inte ihåg exakt.



4 Responses to “Berga-Majelden”

  1. Någon mer vända skulle det behöva bli, åtminstone för mig. Inte riktigt läge just nu bara, det är ju så vitt överallt.

    Snyggt bildspel.

    /Ove

    • Fick nys om ett övergivet samhälle idag…ett nedlagt bruk och resten övergiven…inom bekvämt avstånd🙂

      Och när det gäller Liknköpings stadsdelar, så fortsätter jag oxo gärna…när det ‘vita möglet’ försvunnit

  2. 3 Lars-Håkan Elköf

    Såg detta.Nu min fråga.Vi diskuterar om skomakaren i Majelden där i en litet lokal emot affärerna .Minns detta som barn ,när man fick gå dit.Kommer också ihåg en man även jag tror att frun jobbade där ibland.Skulle vara kul att få svar om du har ett minne av det.Detta kunde vara på 50-60 talet .

    • Hej
      Jag är inte från Linköping, men bodde i Majelden ett år i början av 80-talet och i Berga 1 år i mitten av 80-talet. Majelden besöktes nog nån gång tidigt också, då Biltema låg där och pappa köpte bildelar.
      /e


Kommentera

