MH12 – bloggutmaning

15Dec12
musikhjälpen2012blogghjälpen

Låna gärna denna bild

Årets tema i Musikhjälpen är ”Barn i slummen har rätt till rent vatten”. Det är en självklarhet för såväl mig som för alla mina läsare att det kommer rent vatten i kranen när vi vrider på den. Allt annat vore ju helt orimligt och en anledning att skriva insändare och härja på sociala medier. Vi är lyckligt lottade i vårt land.

Varje dag dör 2000 barn på grund av smutsigt vatten, brist på toaletter och dålig kunskap om hygien. Det är mer än ett barn i minuten. Hur många minuter är det på ett år?

Utmaning

På egen hand kan vi inte göra så mycket men tillsammans kan vi göra skillnad. Därför utmanar jag alla bloggare i Sverige. Kan jag så kan ni!

Jag utmanar alla bloggar och bloggare i Sverige att stödja Musikhjälpen. Själva skänker vi 100:- per skribent på den här bloggen. Jag utmanar alla andra bloggar att skänka minst 100:- per skribent och när ni gjort det lägger ni till den här bilden någonstans på er blogg. Som ni ser har vi lagt den i vår header till sidan. Det spelar ingen roll om ni har en blogg om ödehus, kläder, frimärken eller navelludd, i just denna frågan står vi tillsammans.

Vatten…en självklarhet?

Vi har gott om vatten här uppe i norr…gott om gott, rent vatten. Men detta är ingen självklarhet i världen och man behöver inte åka långt från Sverige för att tillgången på gott, rent vatten blir mer begränsad och hur det ser ut i tredje världens slum kan jag inte ens föreställa mig, trots att jag sett både bilder och filmklipp. Här hemma blir det nästintill katastrof om vattnet skulle vara borta någon timme eller så. Gott rent vatten ska alltid komma ur kranen och när man spolar i toaletten ska det bara försvinna…nånstans…det är nåt magiskt…eller? Själv har jag jobbat inom vatten – och avloppsbranschen i snart 25 år och vet hur det funkar bakom ‘kulisserna’…vet hur mycket det krävs även i vårt land för att vatten och avlopp ska kunna fungera så att vi får ett ‘enkelt’, bra liv och en miljö som vi kan fortsätta vistas i…men detta är absolut ingen självklarhet ute i världen. Varje litet bidrag hjälper!



No Responses Yet to “MH12 – bloggutmaning”

  1. Kommentera

Kommentera

