Ydre – Kolerakyrkogården

19Jul12

Jag har ju lite svårt att bara åka förbi en sån här skylt, så när den dök upp i vägkanten blev det att ställa sig på ‘hejdaren’ och backa tillbaka och knalla in i skogen i skyltens riktning. Jag har tidigare hört talas om en gammal Pestkyrkogård i andra änden av Ydre…som i sinom tid ska besökas…men nu skulle det bli en Kolerakyrkogård.

Stigen verkade väl utmärkt med markeringar på träden, men första hindret var en murken bro…lätt ‘trippande’ klarades den av…sen gick jag vilse…stigen försvann i tomma intet, så tillbaka några steg och börja leta efter trädmarkeringarna. Det blev blötare och blötare och till slut stod jag mitt ute i ett kärr…iklädd sandaler och kortbyxor…vattnet en bra bit över anklarna…hmmm…trädmarkeringarna syntes tydligt långt borta på andra sidan av kärret…det blev ingen kolerakyrkogård idag…

PS. En bra sak med sandaler och vatten är att allt som rinner in,  också snabbt rinner ur. Nåt jag lärde mig i Vietnam för 18 år sedan, det kunde komma 200mm regn på kort tid och Hanoi kunde ligga översvämmat tills vattnet hunnit rinna undan från gatorna.



No Responses Yet to “Ydre – Kolerakyrkogården”

  1. Kommentera

Kommentera

