Bersbo – Adelswärds schakt

09Apr12

Bersbo utanför Åtvidaberg är den gruva i Sverige där det utvunnits mest kopparmalm, näst efter Falun. Adelswärds schakt upptogs 1901 och projektet lades ner redan 1907 eftersom tillgången på brytbar malm var ‘ringa’. Man hade då kommit 363m ner i berget och även byggt en elektrisk kraftstation i Forsaström en och en halv mil bort, för att strömförsörja anläggningen. Kraftverket står ju visserligen kvar där ännu idag… och strömförsörjer…

Fantastiskt att denna gruvlave har stått kvar i mer än 100 år på bergets kant…i all sin ståtlighet…maskinhus och de andra byggnaderna är borta.

Jag hade en fundering att krypa under staketet för att se om jag kunde få nån häftig bildvinkel…sansade mig och läste senare på informationstavlan att schaktet är 363m djupt…hissen hängde kvar i en halvrisig vajer. Det hela påminde lite om vissa äventyrsfilmer som ‘National treasure’…



3 Responses to “Bersbo – Adelswärds schakt”

  1. Intressant fotoberättelse! Fräckt med det öde tornets hemlighet, det hissnande schaktet. Tredje bilden uppifrån är en klar favorit.
    /Rikard

  2. Vilket hantverk i byggnaden. Jag hade inte kunnat gissa mig till dess innehåll. Hisnande känsla bara av din info om schaktets djup. Mardrömsscenariot vore att komma gåendes med sonen i sällskap och tycka att det var en häftig byggnad å se honom springa iförväg för att undersöka. Mest handlar det om min egna rädsla för höjder (djup). Jag förmodar dock och hoppas verkligen att det är ett rejält staket, det där du hade tankarna på att överträda…

    Å hissen, den hade jag aldrig ställt mig i inte ens om den var ny. Den lämnar jag till Laura Croft en av min hjältinnor.
    /Katja

    • Sonen skulle definitivt inte ha några problem att krypa under staketet, så håll er borta från Bersbo😉
      Det fantastiska är vilket jobb de lade ner på en sån teknisk byggnad som ändå var idrift i så kort tid…och att det stått kvar i hyfsat skick i 100 år!…hissen lämnar vi till Laura, Nicolas och de andra😉


Kommentera

