Boxholm

27Jan12

I Gerry Johanssons bok ‘Sverige’ finns en bild från Boxholm….en bild på ‘martängen’, säkerligen mycket bättre än min. På 70-talet hade jag förmånen att som liten pilt, göra ett studiebesök på ‘martängen’…stålverket med Martin-processen. Stålverket är sedan länge nedlagt, men byggnaden står kvar och har annan verksamhet.
På 80-talet hade jag mitt första jobb på ‘bruket’. Jag hade haft sommarjobb/praktik på elavdelningen några somrar och blev kvar ett år som skiftgående elektriker på finvalsverket. Valsverket var fint…och Europas modernaste när det stod klart 1976. Ganska avancerade digitala styrningar och regleringar för att vara gjort på den tiden. Men namnet grundas på att det var klena, fina dimensioner som valsades.

BB ska det stå på fasaden; Boxholms Bolag. Boxholm Stål-Trä-Ost stod det på en annan fasad. Brukets tre ben…jämte stålverket och metallindustrin, ägde man stora skogar och ett sågverk samt ett eget jordbruk och mejeri. Det mesta finns kvar, men inte i samma bolag…denna dagen var jag på ett litet akutjobb på mejeriet, de som tillverkar Boxholm Ost…är det Arla som äger den delen idag? Passa på att titta in till den lilla ostbutiken om du har vägarna förbi.

På 60-talet gick riksvägen rakt igenom bruket…tvärs över industrijärnvägsspår och truckvägar. Kolla in gatlyktorna som ännu finns kvar på den gamla bron!

…och apropå digital teknik, så var lilla Boxholm bland de första med digital biograf i Sverige, med direktsändningar från världens stora scener.

…och vad är detta för gammal byggnad högst upp på ett litet berg…ett gammalt vattentorn byggt i slaggsten?



3 Responses to “Boxholm”

  1. Härliga Boxholmsbilder! Och Erkki minns ju ganska väl om det mesta i samhället, och exempelvis i Finvalsverket. Där var ju han och jag arbetskamrater en tid, och själv är jag fortfarande kvar där. Har varit placerad i Finvalsverket i ganska så exakt 31 år! Men namnet på arbetsgivaren har varierat, numera heter den Ovako Bar AB. Vad gäller Martinen så jobbade ju min far där. Det hände att jag hälsade på honom när jag var barn, och då kunde jag få öppna ugnsluckorna (med knappar) när han körde insättningsmaskinen och ”matade” ugnarna med järnskrot. Martinen togs i drift 1915. Och visst är det ett gammalt vattentorn på kullen, och byggt i slaggsten är det. Precis som kyrkan. Det var en restprodukt från bruket. Vattentornet uppfördes 1891! Söker man historisk fakta om Boxholm så besöker man förslagsvis http://www.krafttaget.com, en sida som jag ligger bakom.

  2. 2 Tore Nilsson

    Visst, BB ska det stå på fasaden, d.v.s. Boxholms Bruk. Men BP står det nog inte numera av en slump utan det är säkert med avsikt. Knappast så att B nr 2 tappat en del. I fastigheten huserar nämligen numera Boxholm Produktion d.v.s. BP!

  3. 3 Kennet Larsson

    Fina bilder, precis som jag kommer ihåg när jag var liten och bodde hos mormor i Långholmen. Ska åka ner och bada i Timmeröbadet och bara komma ihåg.


Kommentera

