DubbelUrbexAnticlimax

30Dec11

En liten fototur innan jobbet var det tänkt idag…kaffetermos och smörgåsar packades med och siktet var först inställt på ett ödehus i Norrö. Jag har varit förbi en gång för flera år sedan och det är inget vanligt torp utan ett relativt stort hus ute i skogen. Kändes lite creepy då och det blev ju ännu bättre med den känslan när kompisen berättade att han varit inne och hittat färska planritningar över Sparbanken i Boxholm liggandes på köksbordet…vi kan ju lätt räkna ut vilket klientel som utnyttjat stället som gömställe.
Nu var det alltså dags att dokumentera detta ställle!

 

Infarten ser ju lovande ut

Suck…huset är borta. Bara trappan och en Kockums-potta av storlek 22cm hängandes i trädet. Pratade med kompisen efteråt på telefon och stället brann ner för några år sedan. Det hade varit Söderö’s ålderdomshem och hette Gratialen. På väg tillbaka till bilen hittar jag i alla fall jordkällarlängan som hörde till stället.

 

Nåja…då får jag väl ge mig i kast med nästa objekt för denna morgon: en nedlagd hemlig radaranläggning. På 1980-talet var den så hemlig att en kollega på ASEA som skulle dit på jobb, fick åka med ögonbindel på sig sista biten. Hemifrån kunde man från berget lätt se anläggningens master och antenner på långt håll borta i öster. Dessa är nu borta så jag studerar kartan för att fundera vilken av stickvägarna som kan vara rätt. Alla har dessutom låst vägbom vid infarten.
Jag stannar till vid första vägbommen för att ta en liten promenad och se om det kan vara rätt. Det är en liten smal grusväg in i skogen, men det är mötesskyltar var 10o meter och en hastighetsskylt för 30km/h…känns ju lovande.

Helt plötsligt blir det dessutom asfalterat och markerade parkeringsplatser…nu börjar det brännas. Kartan ligger kvar i bilen och som jag minns det så tar vägen slut här…men den fortsätter, så ock jag. Vägen har övergått till grus igen. Jag börjar skymta nåt uppe i trädtopparna…eller är det kanske bara ett moln?

Nu visade det sig att det inte alls var någon halvt raserad anläggning med bergrum och så…på skylten kunde jag läsa: SMHI Väder-radar. Men det finns kvar en grund strax intill och det ser ut som huset som stått där brännts ner, så jag är ganska säker på att detta är rätta stället.

 



2 Responses to “DubbelUrbexAnticlimax”

  1. Du har verkligen radarn inställd på gamla ödemarker!! Hur hittar du alla ställen? Men jag gillar verkligen dina bilder! Jag dras gärna också till sådana motiv, även om jag inte letar aktivt efter dem som du verkar göra.🙂

    • Ställena ligger nånstans i minnesskafferiet…poppar upp nu när jag vet vad jag ska göra med alla konstiga öde platser: Fotografera och se om jag kan hitta nån historia och nåt sammanhang. Jag har ju åkt rätt mycket bil i jobbet i 25 år och då registrerat platser o skyltar o rykten…nu tar jag mig kanske tiden att ta den där senvägen förbi ställena🙂


Kommentera

