Motala

16Dec11

I Motala pågår infrastrukturbyggen på flera håll och kanter; Rv50 byggs från Mjölby och ska gå på ny bro över Skepparpinan, järnvägen byggs om till dubbelspår genom staden. Men det finns även en del gammalt kvar, här det gamla stickspåret över Motala ström till Electrolux-området med det gamla bryggeriet i bakgrunden. En del gammalt rustas upp, tex Lokverkstaden vid Motala verkstad invid Göta kanal.

Tittar man närmare på spåret där man kapat bort en låg bro över en av gatorna, ser man att det är dubbel räls. Är det så bara på bron eller var det en järnväg för både normalspår och smalspår?

 

 

 

 

 



4 Responses to “Motala”

  1. 1 Stina

    Jaa du Erkki, nu är det nog dags för dig att göra en fotobok, det ser läckrare ut på bild än i verkligheten!

    • Vi får väl se…inte dags ännu på ett tag iaf…jo, man kan ju vara rätt subjektiv med kameran och dölja ‘verkligheten’ med snäva utsnitt och lite färglöshet…det är ju egentligen inte så vackert just där jag fotat, men ett härligt förfall😉 …

  2. 3 Björn

    Inte nyss du lade ut de här snygga bilderna men ett svar på det där med rälerna på bron kan du ju få ändå!🙂 Saken är den att de dubbla uppsättningarna räler inte var till för smalspår även om bron faktiskt har haft dubbla spårvidder en gång i tiden. Mer om det lite senare. De klenare rälerna innanför de som hjulen rullar på är skydd mot följdskador vid urspårning. Tanken är att om en axel spårar ur så ska fordonet inte rasa av bron utan bli ståendes upprätt med ett av de urspårade hjulen mellan farrälen och urspårningsrälen. Samma skydd kan du hitta på sprillans nya banor i tunnlar och på broar.

    Banan i fråga avslutade sin aktiva karriär som industrispår bort till Electrolux anläggningar vid Holmsbruk men historien började redan på 1910-talet. Då började man bygga den smalspåriga järnvägen från Fornåsa till Motala för att binda ihop Motala med det smalspår som redan fanns från Linköping till Fågelsta och Vadstena (bland annat). 1960 byggde man till en tredje skena på sträckan till Holmsbruk så att både normal- och smalspåriga tåg kunde ta sig ut till Electrolux. Vid denna tid sjöng smalspåret redan på sista versen och lades slutligen ner i november 1962. Industrispåret användes många år till och jag minns att när jag och familjen seglade Göta Kanal 1986 så var svängbron stängd när vi kom dit och öppnades först efter att ett diesellok mullrat över på väg mot Motala C. Tror att spåret slutade användas i början av 1990-talet.

    Hoppas det var av visst intresse! Mer om banan och det nät den ingick i hittar du under följande länk:

    http://historiskt.nu/smalsp/moj/

    • Tack för info Björn….alltid intressant att få ta del av det som jag själv inte vet/kan. Historian gör ju bilderna mer intressanta och levande.🙂


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: