Senvägar

01Sep11

Jag har åkt denna väg regelbundet i 20 år för att jobba hos ett par kunder jag har i Småland. Kan den utan och innan…Småländska höglandets nordsluttning om man nu kan kalla det så, är ju inte riktigt så dramatiskt som en sluttning, men nog är det en stigning på 150-200 meter hemifrån. Skylten längs vägkanten har jag noterat varje gång. Den har kanske inte suttit där alla 20 åren och visst har jag ibland funderat på att titta vad som gömmer sig där borta, man aldrig hört någon prata om det eller läst om det någonstans.

Idag bromsade jag in och svängde av…och kameran var dessutom med. Ser några, till bostäder/fritidshus  konverterade, byggnader vid vattendraget…en massa informationsskyltar runtomkring i terrängen. En hyttruin…ja ruin o ruin…de har ju byggt ett nytt tak på den, en massa grundmurar och gamla jordkällare över ett stort område…

…men sen där på andra sidan vattendraget…äntligen nåt spännande…ser inte så tydligt, verkar inte höra till den museala miljön. Hade inte tid att utforska nu, men här finns nåt att titta till nån annan gång man tar sig tid att åka av den ‘stora’ vägen.

…och så lite bildning på slutet. Bruket som låg här grundades så sent som 1859-60 och lades ned redan 1905. Masugnen användes bara 5 gånger under denna tid för att framställa tackjärn av sjö- och myrmalm. Det gick åt ungefär 6000m3 skog för att tillverka den kol som gick åt vid varje blåsning…de fick i alla fall till 500 ton tackjärn. Järn som de sedan vidareförädlade till jordbruksredskap och spik. Boxholms bruk (min första arbetsgivare förövrigt) köpte Sunds bruk i slutet av 1800-talet, men främst för att komma åt skogen. 1904 lär det ha varit en kraftig jordbävning i trakten av Oslofjorden (5,5-6,5 på Richterskalan) som raserade delar av dammen i Bulsjöån…och då gav man upp.



2 Responses to “Senvägar”

  1. Vad roligt att få se lite bilder från mina hemtrakter! Jag är född och uppvuxen i Österbymo, så vid Sunds bruk har vi varit och promenerat många gånger. Finns så mycket fint även bara några kilometer därifrån. Utsikts-stället vid Kungabordet, den gamla bilskroten vid Visselvik osv.

    • Då vet du kanske vad jag fotograferade för byggnad som ligger på andra sidan ån några hundra meter före bruket? Det har ju legat nån damm här och kraftstation…

      Bilskrot…Visselvik…hmm…intressant…
      Jag har varit därikring nån gång på en traktor/lastbilsskrot och köpt däck/hjul till en båtvagn…kanske samma ställe? Den var inte nerlagd då iaf för ungefär 10 år sedan, men det finns kanske nån mer skrot i närheten? *nyfiken*


Kommentera

