Stängt – Closed – Suljettu

20Aug11

Ibland blir det inte riktigt som man tänkte att det skulle bli. Häromdagen åkte jag till Hallstad ängar strax utanför Rimforsa, för där vet jag att det finns en liten invallningspumpstation* (*=se beskrivning nederst i inlägget om du är nyfiken på vad en invallningspumpstation är) och jag minns den bara lite vagt. Sist jag såg den var den dessutom ur drift, vilket hade gjort den ‘fotograferingsvärd’…nu tog jag inte ens upp kameran.

På vägen dit slog det mig att det finns ett gammalt militärt bergrum i Klevberget strax intill…tänk om det går att ta sig in :-O  . När jag kom in där mot ingången visade det sig att den tämligen nyligen var igenmurad…dessutom konstnärligt utsmyckad😉

Stängt var det på Hallstad ängar också…men snarare för att djuren inte skulle ta sig ut på nya äventyr.

Stängt var det också till jordkällaren i Hökhult. Nästan det enda som återstår av denna lilla gård som kanske är värd ett eget inlägg framöver.

*Invallningspumpstation:Det är ju inte bara i Holland som marknivån ligger under kringliggande vattennivåer. Liknande finns om jag minns rätt även i Skåne, där delar av trakten kring Kristianstad ligger under havsnivån (rätta mig om jag har fel). I Kindabygden sänktes sjösystemet cirka 2 meter i mitten av 1800-talet för att torrlägga mark och därmed skapa mer bördig jordbruksmark (en annan anledning var dessutom att jämna ut sjönivåerna i Kinda kanal-systemet för att underlätta sjöfarten).
Vissa åkrar och områden här ligger fortfarande under sjönivån och skulle vara översvämmade hela eller delar av året om man inte hade byggt en liten vall mot sjön och sedan en pumpstation vid vallen som pumpar/lyfter ut det vatten som samlas på insidan. Det finns åtminstone tre sådana pumpstationer kring Rimforsa och de finns även i Linköping kring Stångån/Roxen…och säkert på en massa andra platser i Sverige…och världen.



2 Responses to “Stängt – Closed – Suljettu”

  1. Det går faktiskt att komma in i bergrummet med då så måste man ta sig in en annan mer gömd väg.


Kommentera

