Lokstallar

16Aug11

Jag har alltid fascinerats av industribyggnader…ja, eller nyttobyggnader…ja, eller rent av byggnader och deras formgivning. Fascinerats av att man lade stor möda på det arkitektoniska i både helhet och detaljer även på byggnader som lokstallar, transformatorstationer, massasliperier, kraftstationer och mössfabriker…eller det sista vet jag inte, vi får nog bedöma det i nåt senare inlägg. Sen fascineras jag av att det finns en viss skönhet i förfallet av gamla byggnader och miljöer…vet inte riktigt varför. Kan bero på att jag vuxit upp i sådana miljöer, jobbat i dom och kanske känner en trygghet där…inget jag tänker analysera nåt djupare utan konstaterar bara att jag ‘går igång’ på det.

Dessa bilder är från de gamla lokstallarna i Linköping. De verkar inte användas så aktivt idag, men är i hyfsat bra skick. Byggdes gissnningsvis runt 1875 när södra stambanan drogs mellan Stockholm förbi Nässjö till…Malmö kanske. Men säker är jag inte, får nog forska lite. Vi får se hur länge byggnaderna får stå kvar nu när det talas om Ostlänken och nytt resecentrum i Linköping som kräver mer utrymme utefter spåren.

Lokstallar finns lite varstans längs järnvägarna…i Mjölby används de till annan verksamhet idag, jag har sett något i Hultsfred som bör utforskas vid tillfälle och så finns det ett riktigt fint renoverat i Kisa som använts till olika kulturaktiviteter. De två sistnämnda ligger längs de så kallade Östra Centralbanan, eller som den heter idag; Stångådalsbanan.

Till och med vändskiva och räls ligger kvar.



9 Responses to “Lokstallar”

  1. 1 Håkan

    Kan hålla med dig att man går igång på vissa gamla byggnader. Tror känslan av lugn och ro spelar in dessutom. Fina bilder dessutom!!!!

    • Tack🙂 …och för min del så behöver de gamla inte vara trasiga, sönderslagna, nerklottrade och skräpiga….som man ser i en del böcker/reportage på temat ödehus.

  2. Lokstallar är vackra byggnader och hoppas att de tar till vara på dessa och inte låter dem förfalla. I Jönköping är det ombyggt till kontor. Varje gång jag åker förbi så får jag en längtan av att gå in i byggnaden. Tycker på något sätt att den skulle tillhöra oss alla. Så man kan gå in och njuta….och fika eller nåt!
    /K

    • Jag skulle vilja ha vår butik med fotoutställning i nåt sånt…kunde bli hur läckert som helst. Hittade på nätet att Karlshamn gjort nån slags kulturhus av sitt. I oktober ska vi på en liten foto/mediamässa i Gävle…i en gammal gasklocka!

  3. 5 Riitta Fabrin

    Hieno miljöö! Tykkään erityisesti veturihallikuvasta…

  4. 6 Riitta Fabrin

    Tai kaikki taitaa ollakin siitä😉 Toinen ylhäältä on suosikki!

  5. Vi hade vårt kontor på lokstallarna i Söderhamn. Det var speciellt.🙂 Såg ut som på dina bilder.


Kommentera

